fbpx

Witamina C – czysto naukowe podejście do zdrowia

Witamina C i jej zbawienne właściwości dla organizmu człowieka. Nie będzie to kolejny wpis o tym, że Witamina C jest ta dobra i ta zła. Że jest ta lewoskrętna i prawoskrętna. Że tej nie kupisz w aptece, a tamtą polecaną przez Jurka Zet dostaniesz tylko w jego słusznej ofercie. Poczytacie bardziej o tym, ile dobrego wpływu ma Witamina C na nasz organizm oraz dlaczego warto ją przyjmować. Na koniec spróbujemy rozstrzygnąć, w którą stronę skrętna powinna być ta witamina.

Witamina C i jej właściwości

Swój wpis opieram na badaniach naukowych, piszę na podstawie wiedzy medycznej. Umieszczę arcyciekawe streszczenia badań, które polecam pobrać, zapisać i wracać do opracowań w razie problemów ze zdrowiem. Pamiętaj, by nie zawierzać stronom, które zamieszczają informacje na podstawie plotek. Tego wpisu weryfikować nie musisz, choć zawsze to polecam.

Skąd się wzięła nazwa Witamina C?

Witamina C – inaczej Kwas Askorbinowy – nazwa pochodzi od choroby, jaka doskwierała osobom, które cierpiały na jej brak. Dla niezorientowanych, chodzi o szkorbut – Scorbutus. Pisząc ogólnie, człowiek nie posiada umiejętności wytwarzania tej witaminy w swoim organizmie, dlatego musimy dostarczać ją wraz z dietą. Kwas Askorbinowy posiada silne właściwości redukujące, w organizmie może przekształcać się w kwas L-dehydroaskorbinowy. Czyli zmienić się w utlenioną formę kwasu askorbinowego. Witamina C jest trwała w stanie suchym, w roztworze wodnym szybko ulega rozkładowi.

WAŻNY WNIOSEK! Należy zauważyć, że witamina C rozpuszczana w wodzie bardzo szybko się rozkłada. W związku z tym warto ją suplementować jako postać stała – czyli proszek lub tabletki.

Witamina C jest bardzo aktywna biologicznie i bierze udział we wielu przemianach metabolicznych w naszym ciele. Jest wchłaniania bardzo szybko w 70-80% z dawki 180mg. Magazynuje się w niewielkich ilościach głównie w nadnerczach i mózgu. Dużą jej ilość pobierają płytki krwi i limfocyty. Jaki z tego wniosek? Szalenie ważny. Pomyślcie! Moje wnioski będą później.

Witamina C jest jednym z najbardziej znanych antyoksydantów. Dzięki właściwościom przeciwutleniającym Kwas Askorbinowy pełni ochronną rolę w chorobach układu krwionośnego, jak i przy chorobach serca. Tych mamy obecnie ogrom! Polecana jest szczególnie palaczom, bowiem dzięki swoim właściwościom pełni też ochronną rolę w chorobie wieńcowej serca. Tak mówią badania naukowe. A skoro mówią, znaczy się najpewniej tak jest.

Witamina C działa też zbawiennie na komórki organizmu, chroniąc je przed stresem oksydacyjnym. Witamina C wymiata też wolne rodniki z organizmu, zmniejszając uszkodzenia komórkowe na poziomie DNA! Wow! Łopatologicznie mówiąc, obniża ryzyko zachorowania na raka, bowiem chroni i oczyszcza nie tylko komórki, ale i nasze białka oraz lipidy. Reumatyzm, Alzheimer, Cukrzyca. Tutaj także Witamina C ma pole do popisu.

CIEKAWOSTKA: plotka o tym, że kwas L-askorbiony wymiata metale z organizmu, nie jest wcale plotką!

Helicobacer Pylori?

Witamina C jest pogromem dla tego bakcyla! Kwas Askorbinowy hamuje bowiem rozwój samej bakterii, blokując wrednie jej przemianę gazową. Czyli mamy super ochronę układu pokarmowego. Wiele osób boryka się z tym bakcylem, oznacza to, że mogą się posiłkować witaminą C w walce z nią. Wygląda na to, że całkiem skutecznie.

Wspieranie układu odpornościowego przez Witaminę C

Witamina C uczestniczy w procesach immunomodulacyjnych. Co to znaczy? Immunomodulacja – proces stymulacji systemu immunologicznego za pomocą różnorodnych substancji, zwanych immunomodulatorami, mający na celu regulowanie odpowiedzi odpornościowej organizmu na infekcje o rozmaitej etiologii.

Witamina stymuluję także syntezę Interferonu. Przeciętny człowiek nie ma pojęcia, o co chodzi, więc warto wspomnieć co z tym Interferonem. Są to różne białka, które produkują nasze komórki w odpowiedzi na infekcję. Czyli linia obrony na patogen. Zwiększa aktywność naszych komórkowych killerów, które zabijają patogeny w tym limfocyty B i T.

Wchłanianie składników pokarmowych

Witamina C wspiera przemianę żelaza jak i jego wchłanianie. Pomaga także przy wchłanianiu się wapnia – o proszę, razem z witaminą D warto suplementować dzieciom także witaminę C.

CIEKAWOSTKA: witamina C bierze udział w przemianach steroidów i tłuszczów. Czyli ma bezpośredni wpływ na przemianę cholesterolu. Cenna uwaga dla seniorów!

Uroda i kosmetologia

Witamina C ma także zastosowanie w kosmetologii. Aby dowiedzieć się więcej, zachęcam gorąco do zapoznania się z opracowaniem „Dwukierunkowe działanie Witaminy C” – link do pobrania poniżej. Bardzo ciekawie piszą też na TEJ STRONIE. Same konkrety i wskazania na problem utleniania.

Witamina C lewoskrętna i Witamina C prawoskrętna.

Aha. Obalamy mit. To znaczy nie do końca, bo mitem jest tylko histeria na stronach internetowych. Jakiejkolwiek witaminy C nie kupicie, będzie ona zawsze LEWOSKRĘTNA. Wynika to z budowy cząsteczki atomów. Witamina C ma także swoją prawoskrętną formę. Powiadają, że ten preparat używany jest do analiz medycznych i żaden organizm nie jest w stanie go spożytkować. Spotkałam się za to z określeniami witaminy syntetycznej i naturalnej. Każdy kwas askorbinowy, czyli powszechnie znana Witamina C to związek syntetyczny. Witamina C naturalna produkowana jest z aceroli lub dzikiej róży. No właśnie, czy w związku z tym warto płacić za suplement, skoro można zgromadzić zapas naturalnych owoców? W naszej kulturze i otoczeniu takowych mamy bardzo wiele, ale o tym pamiętają już tylko nasze sędziwe Babki.

Na podstawie źródeł:

  1. „Witamina C – budowa, właściwości, funkcje i występowanie” (TUTAJ POBIERZ PDF)
    Katarzyna Janda¹, Magdalena Kasprzak², Jolanta Wolska¹
    ¹ Zakład Biochemii i Żywienia Człowieka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie
    ul. Broniewskiego 24, 71-460 Szczecin
    Kierownik: prof. dr hab. n. med. Ewa Stachowska
    ² Absolwentka Wydziału Nauk o Zdrowiu Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie
    ul. Żołnierska 48, 71-210 Szczecin
    Dziekan: prof. dr hab. n. zdr. Beata Karakiewicz
  2. „Dwukierunkowe działanie witaminy C a degradacja i suplementacja” (TUTAJ POBIERZ PDF)
    Katarzyna Kaliś
    Śląska Wyższa Szkoła Medyczna w Katowicach
  3. Współczesne poglądy na rolę witaminy C w fizjologii i patologii człowieka (TUTAJ POBIERZ PDF)
    Nowiny Lekarskie ’07, 76, 4, 349-356
    Kalina Maćkowiak, Lech Troliński

Specjalnie dla Was stworzyłam kurs online techniki Nordic Walking,
który skutecznie uczy, jak chodzić z kijami. Bez drogich czasochłonnych i często nieefektywnych spotkań z przypadkowym Instruktorem.
Prowadzę także kursy i szkolenia Nordic Walking na terenie Warszawy i okolic.

Podobne wpisy, które mogą Cię zainteresować:

kurtka na kije nordic walking treningi nordic walking
NAJNOWSZE WPISY
Maria Tańska

Kurtka do Nordic Walking zimą – zobacz 7 najlepszych modeli kurtek damskich z Decathlonu

Kurtka do Nordic Walking na zimę? Przygotowałam 7 modeli dobrych kurtek z Decathlonu, które według mnie sprawdzą się podczas treningów z kijami. Odpowiednia kurtka wspiera bowiem marsz, przez co staje się bardzo komfortowy. Kurtka do Nordic Walking zimą, powinna być jak najbardziej funkcjonalna. Oznacza to, że: materiał, z którego została uszyta, powinien zapewnić dobrą cyrkulację

Przeczytaj więcej »
AKCESORIA
Maria Tańska

Bielizna termoaktywna – włóż i pokonaj chłód ciesząc się treningami Nordic Walking.

Bielizna termoaktywna – dlaczego warto ją włożyć na czas treningu Nordic Walking? Ta strona powstała z miłości do Nordic Walking. Powstała także, aby wspierać informacją. Dzisiaj chciałabym napisać kilka słów o tym, czym jest bielizna termoaktywna i dlaczego warto w niej trenować. Mam nadzieję, że dzięki moim wskazówkom będzie Ci łatwiej wybrać coś dla siebie w

Przeczytaj więcej »