Kurs chodzenia z kijami Nordic Walking czyli poradnik jak prawidłowo chodzić z kijkami Nordic Walking

Przygotowaliśmy dla Was mały kurs chodzenia z kijami Nordic Walking. Często w sieci szukacie informacji jak prawidłowo chodzić z kijkami Nordic Walking. Przeglądając internet natrafić można na osoby, które na kanale Youtube pokazują mało zgrabne i niezrozumiałe ruchy, a także na marketingowców, którym zależy na reklamie np. kijków czy odzieży do Nordic Walking. Zdarza się także, że poradniki są niechlujne, zrobione na szybko niestety mija się to z celem.

Kurs chodzenia z kijami Nordic Walking – osobom, które chcą na szybko nauczyć się techniki Nordic Walking proponuję dalej ciukać kijkami jak sąsiadka z bloku obok, bo na szybko to nie da rady, a sam marsz z kijami wymaga regularnie powtarzanych, płynnych ćwiczeń oraz samokontroli – inaczej nie jest to Nordic Walking tylko zwykły marsz, który nie przynosi efektów i może spowodować kontuzję.

No więc jak prawidłowo chodzić z kijkami Nordic Walking?

Wielu powie – robicie z Nordic Walking wielkie halo, otaczając marsz z kijami otoczką definicji i teorii ale ilu z nich próbowało treningu z instruktorem? Spotykam ludzi, którzy po kilku minutach chodzenia mają dość. Nogi robią im się jak z waty i nie są w stanie zrobić kolejnego wykroku. Jeśli przerzucamy ciężar ciała na ręce marudzą, że i ręce im już wysiadają… tak więc proponuję skupić się na małych kroczkach, które przy zachowaniu precyzji na pewno zaadoptują organizm do poprawnego chodzenia.

A więc zaczynamy nasz kurs chodzenia z kijami Nordic Walking, który przybliży Wam technikę Nordic Walking. Będzie on podzielony na sekcje aby ułatwić Wam pracę i naukę, po wykonaniu ćwiczeń z jednej sekcji i opanowaniu ich przechodzimy do następnej. Co prawda nic nie zastąpi czujnego oka Instruktora, który widzi z jakie błędy popełniamy ale jeśli już chcemy chodzić sami, to starajmy się to robić jak najlepiej i z korzyścią 🙂 Powodzenia!

Kurs chodzenia z kijami Nordic Walking Po pierwsze…

Pierwsze co powinien zrobić każdy z nas, to założyć dobre buty. Przy zmiennej pogodzie i terenie w głębokim lesie dobrze sprawdzają się buty trekkingowe. Zabezpieczają kostkę przed kontuzją, dobrze podtrzymują stopę, a jeśli są to prawdziwe buty trekkingowe na pewno mają dobrą podeszwę. A dlaczego o tej podeszwie? Ponieważ marsze z kijami obciążają stopy i mogą zdarzyć się otarcia oraz odparzenia. Zakładajcie wygodne buty i w drogę!

Kolejna rzecz, jaka jest najistotniejsza przy technice Nordic Walking to kije. Kije do Nordic Walking można kupić o długości regulowanej oraz stałej. Nie wpływa to na ich pracę, rzec by można było nawet, że kijki skręcane są bardziej poręczne, bo można je złożyć.

Sposób dopasowania kijków Nordic Walking:

stajemy w pozycji wyprostowanej i podnosimy dłoń tak, aby ramię było opuszczone swobodnie w łokciu natomiast ugięte na 90 stopni.

Tu podaj tekst alternatywny

Łapiąc za rączkę kija staramy się dobrać jego długość tak, aby dłoń znajdowała się w pozycji kąta prostego do ramienia (czyli ugięcie w łokciu 90 stopni).

No to mamy odpowiednią długość kijków. Dlaczego nie można ustawić kijów krótszych? Otóż jeśli są za nisko na pewno nie będziemy mogli w prawidłowy sposób wykonać treningu na obręczy barkowej, a cały ciężar ciała skupi się w ramieniu. Maszerując w ten sposób na pewno nabędziemy kontuzję w postaci obolałych barków, ramion oraz karku, a przecież nie w tym rzecz.

Dlaczego kije nie mogą być dłuższe? Mogą ale dłuższy kijek wymusza dłuższy marsz i zwiększoną pracę obręczy barkowej, co na początku nie będzie komfortowe, tak więc należy najpierw nauczyć się techniki, a potem ewentualnie w ramach rozwoju kondycji można bawić się długością kijków.

Przechodzimy do działania…

Do rzeczy… Jeśli ustawiliśmy długość kijków zaczynamy. Na pierwszym planie musi zawsze stać rozgrzewka. Bez rozgrzewki nie ma treningu a jest ból i płacz. Dobra rozgrzewka przed marszem powinna ująć okolice odcinka szyjnego kręgosłupa, obręczy barkowej (czyli ramion), łokci, nadgarstków. W następnej kolejności trzeba zwrócić uwagę na odcinek lędźwiowo krzyżowy i biodra, kolana i staw skokowy.

Podstawowe ćwiczenia rozgrzewające należy wykonywać powoli, bez ruchów sekwencyjnych typu „raz, dwa, trzy”, bez balansowania. Nie napinamy mięśni, jeśli ktoś ma kontuzje nie wykonuje skrętów „na opór”. Dajcie sobie czas, Wasze ciało na pewno się zaadaptuje i po pewnym czasie rozrusza.

– ruchy głową dookoła

– ruchy głową od ramienia do ramienia

– wymachy ramion do przodu, do tyłu

– wymachy ramion dookoła

– skręty tułowia do tylu w lewo i w prawo

– skłony na wyprostowanych nogach do przodu, do lewej nogi, do prawej nogi

– wymach całą nogą do przodu, do tyłu, w bok

– kręcenie kolanami

– kręcenie stopą w lewą i w prawą

– balans „palce – pięta” na stopach

– zwijanie paluszkami „ręczniczka”

Możecie wykonywać i więcej ćwiczeń, tyle ile i jak kto potrzebuje. Należy słuchać swojego ciała i zwracać uwagę na miejsca sztywne, nie rozgrzane. Rozgrzewka powinna zająć około 15 minut.

Technika Nordic Walking polega na wydłużonym kroku – bo zaczynamy od nóg. Stoimy w lekkim rozkroku i staramy się zrobić wykrok przed siebie, jeśli nie wiecie jakiej długości powinien być ten wykrok, to połóżcie sobie kijek na ziemi, ponieważ biorąc pod uwagę proporcję ciała krok powinien odpowiadać długości kijka.

Tak, wiem, to trudne i ledwo można utrzymać równowagę ale uwierzcie mi, taki wydłużony krok to jedna z podstaw Nordic Walking. Pocieszający jest fakt, iż przy szybszym marszu krok staje się coraz bardziej naturalny, tak więc do ćwiczeń przystąp i ćwicz długi krok!

Kurs chodzenia z kijami Nordic Walking – Zalecenia na dzień pierwszy:

– rozgrzewka

– ćwiczenia długiego kroku na mniej więcej długość kija.

Po zaadoptowaniu się do wydłużonego kroku można przejść do kolejnego etapu ale o tym na następnej stronie.

drukuj« powrót